“Metamorfoz konusu, Eski Türk İnanç Sistemi’nin yaşa-yan halkinançlarındaki izlerini aramaya başladığımız andan itibaren gündemimizdeolmuştur. İlk çarpıcı fulü tespiti de halk inançlarında varlığı yaygın olarakbilinen “taş kesilme” inancı ile yapmaya başlamıştık. Türk kültür coğrafyasındayaygın şekilde taş olma ile ilgili anlatılar vardı. Bazı tespitlerde kurtulmaadına yapılan dualar kabul görünce taş olunuyor ve bu türden taş kesilme halikutsal mekânlar oluşturuyordu. Zulümden, saldırıdan, korunmak isteyen kişininduası kabul olunca kişi “ya kuş olup uçuyor veya taş olup kurtuluyordu.” Butürden taş olmalar etrafında efsaneler oluşuyor, halk nazarında bu yerlerkutsal mekânlara dönüşüyordu. Bir taş olma şekli daha vardı. Bu kere günahkârkimse günah işlediği için cezalandırılması sonucu taşa dönüşüyordu. Ancak butaşlar ziyaret edilmiyordu. Bu dönüşümü takdir eden, gerçekleştiren bir güç,bir makam vardı.
Devriye verileri ile halk inançları verileri arasındaki para-lellik, uluzatların menkıbeleri ile halk inançlarındaki efsaneler arasında dagörülmektedir. Hacı Bektaş Veli, güvercin donuna girebilirken, Geyikli Babageyiklerine çift sürdürmekte veya savaşa giderken geyiği binit olarakkullanabilmekte, hatta taş duvarı binit yapıp yılanı kamçı olarak kullanan uluzatlar da vardı. Bu türden bulgular; insanlar, hayvanlar ve cansız bilinenlerarasında dönüşümü örneklemektedir.”