Çağın en saçma modası, milliyetçiliğintarihî kategori olduğu görüşüdür. Milliyetçilik ne tarihî kategori ne demuhayyeldir. İnsanın birlikte yaşama arzusunun ve var olma iradesiningereğidir. Değişen “dünya-dil sistemlerine” göre aidiyet ve mensubiyet biçimideğişmiştir. Fakat millet olgusu, içtimai bir gerçeklik olarak varlığını hepkorumuştur. Bu nedenle, bir tutum vesiyasi hareket olarak milliyetçilik hep var olacaktır. Milliyetçilik her türlübasit ve sıradan genellemeleri aşar. Farklı milliyetçilik modelleri içerisindeTürk milliyetçiliği özel bir anlama sahiptir.
Türk milliyetçiliği, kültürel akıldır.Tecdit hareketidir. Millete dayandığı için her türlü otoriter düşünceyi vesistemi reddeder. Kültüre dayanır; hayata değer katan ve anlamlandıran eylembiçimini esas alır. Her türlü ırkçı söylemi reddeder. Geçmişle irtibatıaçısından kültürel akıl, geçmişten kopuş itibarıyla tecdit hareketidir.Dayandığı kültürel aklın gereği olarak şimdi de yaşamak ve var olmak istediğiiçin ani dirilişlere ve sıçramalara uygun yenileşme hareketlerine eşlik eder.Geçmişin tasavvuru ve geleceğin dilidir. İnsani ve İslâmi esasların tarihî veasri sesidir. Batı tarzı ve din karşıtı “ulusalcı söylemlerden” ayrılır. Tarihîve kültürel ufku, çağın ufkuyla buluşturan fikrî ve siyasi bir harekettir.Temel mefkûresi; tarihî ve kültürel imanın ve vecdin hamurunda mayalanmışyüksek bir medeniyet inşa etmektir.