Her toplumda kişilerin iletişim kurarken duruma, zamana ve ortama göre hiç düşünmeden sarf ettikleri belirli sözler mevcuttur. Söz varlığındaki bu sözlerin kişiye ve zamana göre yapılan küçük değişikliklerle, uygun durumlarda düşünülmeden, kolaylıkla kullanılması âdet hâline gelmiştir. Kültürel nitelik taşıyan bu sözler için kalıp söz terimi kullanılır.
Günlük dilde kullanılan kalıp sözlerle birlikte o topluma özgü davranış kalıpları da kişiye kazandırılır. Böylece kişi öğrendiklerini davranışa dönüştürerek öğrenme sürecini hızlandırmış olur.
Dil veya lehçe öğretiminin başarısı, o dilin veya lehçenin hem yapı özelliklerinin hem de kalıplaşmış dil birimlerinin bilinmesiyle mümkündür. Türk lehçelerinde atasözleri, deyimler, ikilemeler,birleşik fiil ve isimler gibi kalıplaşmış dil birimleri ile ilgili çalışmalar yeterli sayılacak kadar yapıldığı hâlde kalıp sözler dil araştırmacıları tarafından fazlaca incelenmemiştir.
Bu çalışmada kalıp söz, kalıp sözlerin özellikleri, kalıp sözlerle ilgili sınıflandırmalar gözden geçirilmiş, dil ve lehçe öğretiminde kalıp sözlerin önemi vurgulanmış, Türk lehçelerinden Yeni Uygur Türkçesinde kalıp sözler işlevleri ve yapı özellikleri bakımından incelenmiş, sınıflandırılmaya çalışılmıştır.